Ach ten spánok

Pridať novú tému   Zaslať odpoveď

Goto down

Ach ten spánok

Odoslať  MajkaDz za Pi 4 január 2013 - 6:48

Prebdetá noc, strašné sny... čo viac tomu dodať. Zobudila som sa asi 4 krát so strašným pocitom a to, že som unavená. Neviem čo mám viac robiť aby som spala lepšie scared2
avatar
MajkaDz
Domáci člen
Domáci člen

Počet príspevkov : 33
Reputácia Reputácia : 4
Dátum registrácie : 23.12.2012
Vek : 27
Bydlisko Bydlisko : Poprad

Zdravotný stav
Diagnóza Diagnóza:
Súčasná medikácia Súčasná medikácia:

Zobrazit informácie o autorovi

Návrat hore Goto down

Re: Ach ten spánok

Odoslať  Matej za Pi 11 január 2013 - 17:59

MajkaDz, mrzí ma, aké ťažké noci máš. Voľakedy som sa zoznamoval s psychohygienou ohľadom spánku dosť dôverne, avšak v priebehu života tohto fóra som pochopil, že niektorým pacientom jednoducho žiadna psychohygiena nepomáha. Aj Tuto sa raz tuším vyjadril, že mu nie je v otázke spánku osožná, či nejak v tom zmysle. Ja registrujem u seba železné pravidlo, že čím som unavenejší fyzicky, tým som čerstvejší psychicky, a preto si ľahám po namáhavom dni, a pritom nemôžem ani za ten modrý svet zaspať. V hlave sa mi hýria myšlienky vtedy. Nie sú otravné, skôr všetko riešia a ku všetkému sa vyjadrujú. A tak sa prehadzujem aj zo 3 hodinky. Ale po zaspatí už zaspím a spím až do rána. Iba akurát dnes po veľmi dlhej dobe som sa zobudil už o šiestej sám od seba s tým, že už sa mi nedarí ďalej buvať. Napokon som sa nejak po wecku ešte k spánku predsa len dostal.

Neviem teda, čo poradiť. Iba by som chcel aspoň vyjadriť podporu Tebe, ako i ostatným, nestabilným spánkom postihnutým forumákom, že Ti a Vám držím palce, aby Ti a Vám lieky na spánok poriadne zaberali a poslúchali Ťa a Vás. Drž(te) sa! giving a hug

matej
Sleep

_________________
Keď sa zveruješ, radosť násobíš a bolesť delíš.
Musíme žiť život, ako sa nám dá.
Každý má na svete svoje miesto.
"Jste to, co jíte."
Nie ten je bohatý, čo veľa má, ale ten, čo veľa nepotrebuje.


avatar
Matej
Okoloidúci
Okoloidúci

Počet príspevkov : 4035
Reputácia Reputácia : 442
Dátum registrácie : 18.09.2009
Vek : 32
Bydlisko Bydlisko : západné Slovensko

Zdravotný stav
Diagnóza Diagnóza: F20.5 / F25.2
Súčasná medikácia Súčasná medikácia: Invega (6 mg), Escitil (15 mg), Orfiril Long (500 mg - 0 - 500 mg), magnézium, tryptofán

Zobrazit informácie o autorovi https://schizo.sk

Návrat hore Goto down

Re: Ach ten spánok

Odoslať  Tuto za So 12 január 2013 - 20:57

Tu je zhruba popísaná spánková hygiena (čeština):
(čerpal som z: http://www.celostnimedicina.cz/zdrava-spankova-hygiena.htm)

...........................

...
Odborníci proto doporučují několik zásad zdravé spánkové hygieny, která nám pomůže předejít potížím způsobených nedostatečným pasivním oddychem a regenerací centrální nervové soustavy.

1. Důležité je naučit a vypěstovat si návyk jít spát a vstávat každý den v přibližně stejném čase. Nepodceňujte nastavení svých vnitřních biorytmů! Jakékoli rozkolísání oběma směry může způsobit horší přizpůsobování se přes pracovní dny. Proto i o víkendech neprodlužujte spánek, když už „to nejde“. Raději vstaňte a věnujte se svým koníčkům nebo rodině připravte snídani do postele. A naopak, přes pracovní týden se snažte dodržovat svůj nastavený čas jít spát a neprodlužovat bdění (např. pracovními záležitostmi, sledováním TV apod.)

2. Cvičte! Dostatek fyzického pohybu během dne je nejlepším způsobem, jak tělu dopřát zdravé množství fyzické aktivity a přirozené fyzické únavy. Když převyšuje pouze únava psychická (např. stres z práce, psychická únava ze sedavého kancelářského zaměstnání apod. sedavých typů prací), pak má psychika tendenci tyto záležitosti rozebírat, i když tělo už dávno leží, ale tělu se ještě spát nechce a psychika se stresuje prožitým pracovním stresem.

Ale pozor - nevyplácí se cvičit před spaním! Fyzickou aktivitou krátce před spánkem zbytečně rozběhnete svaly a potažmo neurovegetativní systém, který touto aktivitou začne produkovat do krve různé hormony (adrenalin, dopamin, serotonin apod.), které organismus povzbuzují k aktivitě. A když pak docvičíte, pak je tělo nabuzeno k aktivitě, přičemž vy už ležíte, a spánek tak ne a ne přijít.

Fyzickou aktivitou se v tomto smyslu může rozumět i jednoduchá procházka během dne. Můžete využít hezkého počasí a vystoupit o jednu stanici tramvají dřív a cestu domů si vychutnat tím, že projdete hezkým parčíkem nebo malebnou ulicí. Cílem je alespoň nějaký pobyt na čerstvém vzduchu během dne.

3. Před spaním místnost dobře vyvětrejte. Spánku se daří lépe ve větrané místnosti, která je spíše o pár stupňů chladnější (pozor ale na extrémy, na nachladnutí), než v přetopeném pokoji. Nezapomeňte na kvalitní matraci, ticho a tmu. Když je v místnosti, ve které spíme víc světla, brání to vylučování hormonu, který se nazývá melatonin – a tedy výsledkem je, že nemůžeme usnout, nebo se nám k tomu daří hůř.

4. Nezapomínejte na podmíněné reakce. Když v posteli sledujeme televizi, věnujeme se práci apod., tak se nám tyto aktivity spojí a asociují, a pak, když už chceme jít spát, tak místo uklidnění a navození spánku myslíme na práci, pracovní povinnosti a termíny, či nám v mysli doznívají obrazy akčního seriálu. Proto v posteli nejezte, nepracujte ani nesledujte televizi.

5. Samozřejmostí je vyhýbání se nápojům jako je káva a čaj, které obsahují kofein, ale taky alkoholu či kouření cigaret.

6. Velké porce a těžká jídla raději před spaním nebo ve večerních hodinách vynechejte anebo je nahraďte pouze lehčími jídly. Potrava v žaludku krátce před spaním taky aktivuje celou řadu hormonů a tím i organismus, takže se nám pak usíná hůř

..........................................................
avatar
Tuto
V.I.P. Inventár
V.I.P. Inventár

Počet príspevkov : 4390
Reputácia Reputácia : 430
Dátum registrácie : 19.09.2010
Bydlisko Bydlisko : Západ Slovenska

Zdravotný stav
Diagnóza Diagnóza: F25.2
Súčasná medikácia Súčasná medikácia: Amisulprid, Haloperidol (aj depot), Akineton (aj depot), Alventa, Lithium, Gerodorm (podľa potreby),

Zobrazit informácie o autorovi

Návrat hore Goto down

Re: Ach ten spánok

Odoslať  Matej za Ne 13 január 2013 - 12:16

@Tuto napísal:
4. Nezapomínejte na podmíněné reakce. Když v posteli sledujeme televizi, věnujeme se práci apod., tak se nám tyto aktivity spojí a asociují, a pak, když už chceme jít spát, tak místo uklidnění a navození spánku myslíme na práci, pracovní povinnosti a termíny, či nám v mysli doznívají obrazy akčního seriálu. Proto v posteli nejezte, nepracujte ani nesledujte televizi.

Mi tak zľahka napadlo: Tuto, spomínal si, že veľa preležíš v posteli čítaním kníh, s čítačkou alebo neviem ako. Nemôže aj to súvisieť s Tvojimi ťažkosťami zaspať? Vieš, že by sa Ti to asociovalo podľa toho štvrtého bodu, takže vždy keď si ideš ľahnúť, Tvoj mozog sa začne sústrediť na prácu a čítanie, a preto "nevie vypnúť". To nerýpem, iba ma to tak napadlo ako otázka.

Sleep

_________________
Keď sa zveruješ, radosť násobíš a bolesť delíš.
Musíme žiť život, ako sa nám dá.
Každý má na svete svoje miesto.
"Jste to, co jíte."
Nie ten je bohatý, čo veľa má, ale ten, čo veľa nepotrebuje.


avatar
Matej
Okoloidúci
Okoloidúci

Počet príspevkov : 4035
Reputácia Reputácia : 442
Dátum registrácie : 18.09.2009
Vek : 32
Bydlisko Bydlisko : západné Slovensko

Zdravotný stav
Diagnóza Diagnóza: F20.5 / F25.2
Súčasná medikácia Súčasná medikácia: Invega (6 mg), Escitil (15 mg), Orfiril Long (500 mg - 0 - 500 mg), magnézium, tryptofán

Zobrazit informácie o autorovi https://schizo.sk

Návrat hore Goto down

Re: Ach ten spánok

Odoslať  Tuto za Ne 13 január 2013 - 14:11

Ahoj Matej,
tak na mňa so spánkovej hygieny fakt toho veľa neplatí, vlastne to mám všetko odskúšané, ale niekedy je to tak inokedy dokonca naopak. Napríklad som dávnejšie po tuhej káve okolo 2-3 v noci zaspal výdatným spánkom ako mimmino. Taktiež s tým jedlom to u mňa neplatí - nezaspím s prázdnym žalúdkom. Čítam v zásade s vyššie položenou hlavou a pritom vždy spím na boku. Dokonca aj lieky (teraz Zopiclon alebo Gerodorm) reagujú podľa toho ako sa im zľúbi. Keď som v aktívnejšej fáze, tak je spanie malá katastrofa.

Nechcem od spánkovej hygieny nikoho odradzovať, je tu v téme napísaná a môže pomôcť. Taktiež nápomocné môžu byť aj lieky, ktoré niektoré predpíše aj obvodný lekár (Gerodorm - hypnotikum).
avatar
Tuto
V.I.P. Inventár
V.I.P. Inventár

Počet príspevkov : 4390
Reputácia Reputácia : 430
Dátum registrácie : 19.09.2010
Bydlisko Bydlisko : Západ Slovenska

Zdravotný stav
Diagnóza Diagnóza: F25.2
Súčasná medikácia Súčasná medikácia: Amisulprid, Haloperidol (aj depot), Akineton (aj depot), Alventa, Lithium, Gerodorm (podľa potreby),

Zobrazit informácie o autorovi

Návrat hore Goto down

Návrat hore


 
Povolenie tohoto fóra:
Môžete odpovedať na témy v tomto fóre.